Ștefan Ion
05.11.2024
Publicația Wall Street Journal susține că sunt o urgență națională în SUA crizele de la Boeing și Intel.
În timp ce există rapoarte pe scară largă conform cărora Boeing s-ar putea confrunta cu o potențială retrogradare a creditului, unii angajați ai companiei sugerează că producătorul american de avioane ar putea cere falimentul.
Cu o generație în urmă, orice listă a celor mai admirați producători americani ar fi avut Intel și Boeing aproape de vârf. Astăzi, ambele sunt în pericol. Intel și-a suspendat dividendele, a redus numărul de locuri de muncă și cheltuielile de capital și este o țintă de preluare. Boeing a fost împiedicată de anchete privind prăbușiri și un accident aviatic, de întârzieri în producție și de o grevă. O destrămare sau un faliment nu mai sunt de neconceput, admite „The Wall Street Journal”.
În ultimii cinci ani, valoarea de piață combinată a celor două companii a scăzut la jumătate. Mai mult decât un calvar pentru acționari, acesta este un potențial dezastru pentru națiune.
Intel și Boeing au fost cândva standardul de aur în fabricarea de produse revoluționare, în conformitate cu specificațiile exigente și cu o calitate ridicată și constantă. Acum nu mai sunt. Niciuna nu a căzut pradă concurenței străine ieftine, ci propriilor greșeli. Cultura lor a evoluat pentru a prioritiza performanța financiară în detrimentul excelenței inginerești, ceea ce a dus și la prăbușirea unui alt simbol al producției, General Electric.
Intel a renunțat să producă cipurile pentru primul iPhone al Apple, considerând că nu ar fi suficient de profitabil. Intel a întârziat să adopte cea mai recentă tehnologie pentru gravarea celor mai mici circuite și a ratat boom-ul inteligenței artificiale.
Boeing a crezut că ar fi mai ieftin și mai rapid să adauge motoare mai eficiente la cel mai bine vândut 737 cu ajutorul software-ului, în loc să reproiecteze sau să înlocuiască complet avionul. Acest lucru a contribuit la două prăbușiri fatale. Externalizarea lanțului său de aprovizionare și un exod al mecanicilor cu experiență în timpul pandemiei au contribuit la probleme de calitate și la întârzieri.
Având în vedere că problemele lor sunt provocate de ele însele, este tentant să le lăsăm în voia sorții. Investitorii ar ridica probabil din umeri: Intel valorează mai puțin de 100 de miliarde de dolari, în timp ce Microsoft, Apple și Nvidia valorează împreună 10 trilioane de dolari.
Problema: software-ul și dispozitivele acestor giganți tehnologici sunt inutile fără semiconductorii avansați a căror fabricație este subcontractată, în special către Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. Dacă China își pune în aplicare amenințarea de a subjuga Taiwanul în următorii ani, întregul sector tehnologic american ar putea fi la mila Beijingului.
TSMC construiește uzine de producție în SUA cu ajutorul subvențiilor de 6,6 miliarde de dolari din Chips Act. Dar vor trece ani de zile, dacă se va întâmpla vreodată, până când companiile americane de tehnologie nu vor mai fi dependente de Taiwan.
Intel este singura companie americană capabilă să concureze cu TSMC și se luptă să facă acest lucru.
În timp ce SpaceX a lui Elon Musk a surclasat Boeing în ceea ce privește transportul spațial, nu există furnizori alternativi autohtoni de avioane comerciale mari. Fără Boeing, această activitate ar reveni Airbus și, în cele din urmă, companiei chineze de stat Comac, care livrează acum propriul său concurent la 737 și A320 de la Airbus, C919.
Pierderea oricăreia dintre companii ar avea repercusiuni la nivelul întregii industrii. Fiecare dintre acestea susține un ecosistem multistratificat de designeri, lucrători, manageri și furnizori. Odată ce acest ecosistem se mută în străinătate, este aproape imposibil de readus înapoi.
Rob Atkinson, președintele Fundației pentru tehnologia informației și inovare, observă că Boeing este cel mai mare exportator de produse manufacturiere din SUA și „este, de asemenea, una dintre companiile cu cea mai mare utilizare intensivă a ingineriei din lume, deci cheltuiește mult pentru cercetare și dezvoltare”. Eșecul Intel ar da o lovitură grea eforturilor Statelor Unite de a consolida ecosistemul semiconductorilor și de a recupera cota de piață din Asia de Est.
Așadar, oricât de mult ar dori liderii naționali să ignore necazurile acestor companii, nu pot. Securitatea națională impune ca SUA să mențină un anumit know-how în ceea ce privește producția de aeronave și semiconductori.
Abonați-vă la canalul nostru de Telegram: https://t.me/nymagazinromania
Urmăriți-ne pe Facebook: New York Magazin România
Ne puteți contacta la: contact@nymagazin.ro și nymagazin@aol.com