0 6 minute o lună

Bogdan Alexandru Duca, analist politic

06.06.2025

În cadrul reuniunii sale din 27 mai, Consiliul Uniunii Europene a adoptat un regulament de instituire a unui instrument pentru împrumuturi cu dobândă redusă pentru a sprijini achizițiile comune de arme și echipamente militare, care, în principiu, urmează să fie produse de companii cu sediul într-un stat membru al UE, SEE sau AELS sau în Ucraina.

Mecanismul, numit Acțiunea de Securitate pentru Europa (SAFE) prin intermediul Instrumentului de Consolidare a Industriei Europene de Apărare – constituie cel mai important element al planului ReArm Europe, dezvăluit de Comisia Europeană în martie (a se vedea „Cartea albă: noile inițiative ale UE pentru apărarea europeană”).

Obiectivul său principal este de a ajuta statele membre să abordeze lacunele în capacitățile militare. Plafonul maxim pentru împrumuturile garantate de bugetul UE în cadrul acestui instrument va fi de 150 de miliarde EUR, cu perioade de rambursare de până la 45 de ani. Proiectele realizate în cadrul SAFE vor fi, de asemenea, scutite de TVA. Deși procesul de negociere a introdus un grad ridicat de complexitate normativă, în cele din urmă a produs un compromis între statele membre cu privire la mai multe aspecte controversate.

Acestea au inclus prezența componentelor fabricate în țări terțe, accesul egal la finanțarea UE și deschiderea către țări terțe – în special aliații NATO. Volumul financiar total asigurat prin acest mecanism reprezintă un nivel fără precedent de sprijin din partea UE pentru obiectivele legate de apărare.

O analiză publicată de OSW (Centrul polonez pentru Studii Estetice) arată punctele forte ale planului.

Astfel, consideră autorii analizei, s-a menținut un echilibru – deși imperfect – între necesitatea de a sprijini sectorul european de apărare și urgența abordării lacunelor de capabilitate și a continuării asistenței militare acordate Ucrainei. 

În ceea ce privește cea mai controversată problemă – includerea componentelor fabricate în afara UE, SEE, AELS și Ucrainei – SAFE a adoptat în cele din urmă regula conform căreia aceste componente nu trebuie să depășească 35% din costul estimat al pieselor relevante ale produsului final. 

Cu toate acestea, au fost introduse anumite excepții de la această regulă. Produsele care implică subcontractanți din afara UE pot fi în continuare eligibile pentru finanțare dacă contribuția din afara UE este cuprinsă între 15% și 35% din valoarea contractului, cu condiția ca acordul să fi fost încheiat înainte de intrarea în vigoare a regulamentului sau ca beneficiarul principal să fi realizat un studiu de fezabilitate care să demonstreze că proiectul nu ar putea continua fără un partener din afara UE/SEE/AELS/Ucrainei. Această prevedere va permite țărilor ale căror industrii de apărare mențin legături strânse cu parteneri străini – cum ar fi Polonia – să extindă gama de produse eligibile pentru finanțare SAFE. Clauza a fost negociată în ciuda rezistenței din partea celor mai protecționiste state membre – Franța, Belgia și Luxemburg – cărora li s-a alăturat Germania. Regulamentul include, de asemenea, prevederi din legislația anterioară, care impun companiilor care operează în UE, dar sunt controlate de entități cu sediul în țări din afara UE, să fie supuse unor verificări pentru a se asigura că nu reprezintă o amenințare la adresa intereselor de securitate ale Uniunii.

Regulamentul este mai deschis țărilor terțe decât mecanismele anterioare – deși condiționat. În cadrul licitațiilor comune pentru achiziționarea de arme și echipamente militare europene, participarea va fi extinsă dincolo de UE, SEE, AELS și Ucraina pentru a include țări candidate și potențiale candidate la UE, precum și state cu care UE are un parteneriat de securitate și apărare.  

Armele și echipamentele militare produse într-o țară din afara UE, SEE, AELS sau Ucrainei pot fi achiziționate prin intermediul împrumuturilor SAFE, dar numai după încheierea unui acord bilateral separat între țara respectivă și UE. Aceste acorduri vor permite negocierea individuală a unor aspecte precum ponderea componentelor sau valoarea adăugată produsului final. Acest aranjament aduce beneficii instituțiilor UE și statelor membre mai protecționiste, deoarece încheierea unor astfel de acorduri va necesita aprobarea unanimă a tuturor statelor membre ale UE.

Încheierea de acorduri cu cei mai apropiați aliați ai UE care sunt și membri NATO – cum ar fi Statele Unite, Canada, Regatul Unit sau Turcia – ar putea contribui la atenuarea riscurilor la adresa relațiilor transatlantice și a cooperării UE-NATO reprezentate de protecționismul excesiv al guvernelor anumitor state membre ale UE.

Abonați-vă la canalul nostru de Telegramhttps://t.me/nymagazinromania

Urmăriți-ne pe Facebook: New York Magazin România

Ne puteți contacta la: contact@nymagazin.ro și nymagazin@aol.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Previzualizare articole