
Bogdan Alexandru Duca, analist politic
13.05.2025
Președintele Trump își concentrează marea strategie a SUA în jurul celor cinci căi navigabile majore și punctelor de congestie maritimă ale lumii, consideră o analiză publicată de The National Interest.
Campania președintelui Trump de a pune capăt atacurilor houthi asupra navelor din Marea Roșie evidențiază o problemă asupra căreia orice mare strateg american trebuie să se concentreze, atât în administrație, cât și în afara ei: ce superputere va controla în cele din urmă punctele strategice cheie pentru comerțul maritim mondial: Statele Unite sau China?
Această problemă a fost subliniată cu o săptămână mai devreme, când președintele Trump a început să facă presiuni pentru a se acorda navelor americane acces liber în Canalul Suez, precum și în Canalul Panama.
Abordarea lui Trump privind Suezul dezvăluie o înțelegere perspicace a planificării strategice de amploare. Statele Unite trebuie să aibă acces facil atât la punctele de blocare maritimă, cât și pentru navele sale comerciale, cât și pentru marina lor, atât pentru a proteja comerțul american, cât și pentru a rămâne cu un pas înaintea concurenței globale cu China.
De fapt, gândirea lui Trump amintește de lista „celor cinci chei strategice” a primului lord maritim britanic, John „Jackie” Fisher, pe care el și Marina Regală le-au asigurat în anii dinaintea Primului Război Mondial, de la Strâmtoarea Dover și Gibraltar până la Suez, Singapore și Capul Bunei Speranțe.
Astăzi, unele dintre cheile lui Fisher (de exemplu, Dover și Gibraltar) pot fi mai puțin valoroase decât altele (de exemplu, Suez și Singapore). Cu toate acestea, gândirea strategică cu privire la cine controlează accesul la cele mai importante pasaje maritime din lume este încă crucială – mai ales că, luna trecută, Organizația Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare (UNCTAD) a estimat că comerțul maritim reprezintă 80% din volumul comerțului global.
Când cineva întocmește o listă modernă cu cinci „chei strategice” pentru președintele Trump și Statele Unite, aceasta ar trebui să înceapă cu Canalul Panama. În prezent, această cale de trecere transoceanică gestionează 5-6% din comerțul global de import-export. Pentru Statele Unite, însă, această cifră reprezintă 40% din traficul de containere. În același timp, planul de extindere a canalului din 2016 a creat, în esență, un Canal Panama modern și complet nou, alături de cel original, dublând capacitatea canalului.
Asta înseamnă că importanța canalului pentru Statele Unite și vecinii săi latino-americani pentru lanțurile de aprovizionare și transportul mărfurilor vrac va crește.
A doua cheie, Canalul Suez, gestionează 12% din comerțul global și 30% din traficul de containere. Printre utilizatorii săi frecvenți se numără și Marina SUA, cu aproximativ treizeci și cinci până la patruzeci și cinci de nave, inclusiv portavioane, care trec anual prin zonă. Canalul se află în mijlocul regiunii volatile a Orientului Mijlociu, unde capacitatea marinei americane de a sprijini aliați precum Israelul și de a desfășura operațiuni în Marea Mediterană și Marea Roșie depinde în mare măsură de accesul neîngrădit la Canalul Suez.
Pe de altă parte, nu are rost accesul liber și deschis la Canalul Suez dacă există perturbări la celălalt capăt al pasajului. Strâmtoarea Bab el-Mandeb leagă Marea Roșie de Golful Aden. Lumea a învățat această lecție pe calea cea grea, odată cu atacurile cu rachete ale rebelilorHouthi, care au forțat traficul maritim să înconjoare întregul continent african pentru a le ocoli. Pasajul este, de asemenea, incomod de aproape de baza navală a Chinei din Djibouti – cea mai mare bază a sa din afara apelor chineze.
Interesele strategice americane necesită o prezență navală regulată în această regiune, atât pentru a proteja accesul comercial, cât și pentru a contrabalansa influența crescândă a Chinei în capătul vestic al Oceanului Indian, precum și pe cea a Iranului. America are aliați — Israel și Arabia Saudită, precum și India — care pot ajuta la menținerea liberă și limpede a acestei căi navigabile vitale. Însă, fără conducerea americană, Cornul Africii va fi în pericol de a deveni un lac chinezesc.
China este, de asemenea, greutatea strategică majoră în a patra cheie strategică, și anume strâmtoarea Malacca care leagă Marea Chinei de Sud de Oceanul Indian. Se estimează că o treime din transportul maritim global, în special transporturile de petrol și GNL către Asia, traversează această cale navigabilă internațională. De asemenea, este crucial pentru sănătatea economică atât a Chinei, cât și a Japoniei, care depind de aceasta pentru o parte semnificativă a comerțului lor.
Administrațiile Obama și Biden au ignorat în mare măsură importanța strâmtorii și au cedat aproape complet controlul asupra Mării Chinei de Sud către China. O strategie globală a lui Trump poate folosi controlul accesului la strâmtoare pentru a restabili echilibrul strategic în Marea Chinei de Sud și pentru a preveni ca disputele precum cea dintre China și Filipine să amenințe comerțul sau să declanșeze conflicte armate.
De la Insula Baffin până la Marea Beaufort, Pasajul de Nord-Vest este a cincea cheie strategică și cea mai nouă, datorită schimbărilor climatice. Cu 900 de mile, este și cel mai lung (comparativ cu 120 de mile pentru Suez). Cu nu mai puțin de șapte rute de trecere diferite, a căror traversare poate dura între trei și șase săptămâni, utilizarea Pasajului de Nord-Vest nu are sens pentru mărfuri urgente – și nici nu este vreodată complet lipsit de gheață.
Importanța sa economică este însă depășită de poziția sa geopolitică vitală. Având în vedere că China, Rusia și doi aliați NATO, Canada și Statele Unite, concurează pentru avantaje de-a lungul țărmurilor sale – inclusiv prin instalarea de sisteme de apărare antirachetă balistică – importanța strategică a Pasajului de Nord-Vest necesită o prezență navală și militară puternică a SUA: un alt motiv pentru care achiziționarea Groenlandei este o prioritate pentru echipa Trump.
Amiralul Jackie Fisher este mort de mai bine de un secol. Dar fantoma și spiritul său merită un loc la următoarea întâlnire pe probleme de securitate națională de la Casa Albă.
Abonați-vă la canalul nostru de Telegram: https://t.me/nymagazinromania
Urmăriți-ne pe Facebook: New York Magazin România
Ne puteți contacta la: contact@nymagazin.ro și nymagazin@aol.com.