Bogdan Alexandru Duca, analist politic
26.08.2024
Beijingul își exprimă clar nemulțumirea față de intențiile Comisiei Europene de a suprataxa autoturismele electrice importate din China și avertizează: Comisia Europeană este adevăratul risc pentru UE.
Un nou draft cu privire la tarifele de taxare a autoturismelor electrice chinezești a fost emis pe 20 august, indicând blocajul dialogului dintre Comisia Europeană și importatorii chinezi.
După o rundă de negocieri la începutul lui iulie, oficialii de la Bruxelles nu au cedat și anunță suprataxarea mașinilor electrice chinezești începând cu sfârșitul lunii octombrie.
Taxele sunt mai mici față de cele propuse în draftul inițial, dar partea chineză avertizează că ele vor avea o consecință negativă nu doar asupra economiei din China dar și asupra economiei din UE.
Conform părții chineze, care expune poziția sa într-un editorial pentru Global Times, Comisia Europeană a fost nerezonabilă încă de la începutul acestor negocieri.
De asemenea, Comisia Europeană vorbește în numele unei Uniuni Europene profund divizate pe subiectul suprataxării Chinei. În timp ce 12 state susțin suprataxarea, 4 state din UE se opun și 11 se abțin. De aceea, atrage atenția Beijingul, Comisia pare să ignore chiar varietatea de opinii din interiorul Uniunii.
Apoi dacă va reuși să își impună supra-taxarea, Comisia Europeană va lovi direct în prosperitatea consumatorului european. Practic, spun calculele făcute de partea chineză, o mașină electrică care costă acum 30 de mii de euro, va ajunge să coste 40 de mii de euro.
O astfel de decizie, va lovi în puterea de cumpărare a consumatorului european și va întârzia și mai mult ambițiile UE de a trece la o economie „verde”, doar cu mașini electrice în viitorul apropiat.
Însă dincolo de sugestii, Beijingul atrage atenția UE că un război economic cu China nu va ajuta deloc economia europeană. China are investiții variate în economia europeană și multe companii din Occident rezistă economic datorită parteneriatelor cu China.
Mai mult chiar, protecționismul economic al Bruxellesului va afecta, nu va ajuta relansarea economiei UE.
Atitudinea Chinei în acest moment este foarte reținută și rațională, dar această reținere nu înseamnă că nu există o linie roșie, spune editorialul citat. China își va apăra interesele economice până la capăt. Iar interesele economice ale Chinei ar putea însemna retragerea de pe piața din Uniunea Europeană, dacă aceasta va deveni tot mai neprietenoasă.
Își permit statele membre ale UE o astfel de situație? Sau vor înțelege că principalul risc pentru UE este ambiția Comisiei de la Bruxelles de a identifica „riscuri”?
Abonați-vă la canalul nostru de Telegram: https://t.me/nymagazinromania
Urmăriți-ne pe Facebook: New York Magazin România
Ne puteți contacta la: contact@nymagazin.ro și nymagazin@aol.com