Daniel George
23.04.2024
Ce este un hate spender? Deși apăsat de inflație și conștient că viața este tot mai grea, americanul de rând „cheltuiește cu ură”, cedând în fața forțelor capitalismului.
Mulți americani s-au aflat, într-un moment sau altul, în situația descrisă în rândurile următoare de jurnaliștii de la Business Insider. Omul vede ce preț are un bilet de avion, o cămașă sau o pungă de chips-uri. Și își zice: „Doamne, asta nu costa atât de mult înainte”. Dar până la urmă, cumpără.
În actualul context al inflației, multe produse au ajuns îngrozitor de scumpe. Încrederea consumatorilor în puterea lor de cumpărare se situează la cote scăzute. Economia merge bine pe hârtie, dar în viața reală, numeroși cetățeni se simt prinși în capcana prețurilor. Și totuși, ei continuă să achiziționeze. Vânzările cu amănuntul din SUA au crescut în martie peste estimări, cu 0,7% față de februarie, până la 709,6 miliarde de dolari. Consumatorii s-au dovedit a fi motorul economiei.
Pe scurt, America a devenit o națiune a „cheltuitorilor cu ură”.
Și atunci se naște o întrebare: cum se explică acest comportament, care te duce cu gândul la o „petrecere în durere”, ca atunci când chefuiești deși nu ți-e bine deloc? Experți consultați de Business Insider afirmă că la nivel psihologic are loc un fenomen interesant: consumatorii strâmtorați ridică din umeri în fața problemelor financiare și continuă să cheltuiască bani, deși acest lucru le produce o stare evidentă de nervozitate, de nesiguranță. Ei sunt conștienți că prețurile nu se vor mai întoarce la nivelurile din 2019, de dinainte de pandemie, ba chiar ar putea să mai crească. Dar pur și simplu nu se pot obține de la cheltuit.
Jordan Hart (26 de ani), scriitoare, din Illinois, se declară revoltată de ascensiunea prețurilor, dar recunoaște că totuși „cedează în fața forțelor capitalismului”. Ea a făcut o pasiune pentru articolele vestimentare ale producătorului Lululemon. Și își duce pasiunea mai departe, chiar și după ce a plătit, cu furie, 100 de dolari pentru o pereche de jambiere. Mai recent, a dat 50 de dolari pe o ceașcă Stanley. Luase inițial o imitație pe Amazon, dar aceea s-a spart, așa că a decis să își ia o ceașcă de firmă. „Am impresia că odată cu inflația, totul se scumpește în mod odios. Dar în esență, dorința noastră ca oameni și consumatori, de a avea lucruri frumoase, nu a dispărut”, spune Jordan Hart.
Ravi Dhar, profesor de management și marketing și director al Centrului pentru Customer Insights de la Yale School of Management, consideră că există un fel de decuplare între situațiile reale prin care trec oamenii și sentimentele acestora pentru viitor. Ei citesc în ziar despre oameni disponibilizați, știu că există probleme globale, așa că se simt mai pesimiști cu privire la economie și îngrijorați de costuri. Dar când vine vorba să facă o plată efectivă, se gândesc că încă un loc de muncă, sau poate chiar sunt mulțumiți au primit o mărire de salariu, și dau banii pe produsul dorit. „Oamenii privesc cu neliniște viitorul și modul în care s-ar putea schimba viața lor. Dar fac cheltuieli ghidați de starea actuală a lucrurilor. Predicțiile lor au devenit mai pesimiste, dar nu și comportamentul”, a afirmat Ravi Dhar.
Într-o societate hiperconsumeristă, precum cea americană a zilelor noastre, individul este presat de nevoia de a cumpăra. Poate că tocmai supărările generate de inflație îl împing într-un vârtej al cheltuielilor.
Abonați-vă la canalul nostru de Telegram: https://t.me/nymagazinromania
Urmăriți-ne pe Facebook: New York Magazin România
Ne puteți contacta la: contact@nymagazin.ro și nymagazin@aol.com