
Bogdan Alexandru Duca, analist politic
30.09.2025
Zbigniew Barciński , teolog polonez cu doctorat în pedagogie, președintele Asociației Educatorilor NATAN (Stowarzyszenie Pedagogów NATAN), specializată în educație religioasă și probleme familiale, și membru al Consiliului Coaliției pentru Protejarea Școlii Poloneze a vorbit cu europeanconservative.com despre schimbările monumentale pe care actualul guvern polonez, de stânga, le face sistemului educațional și despre efectele – foarte intenționate – pe care le-ar putea avea asupra generației în creștere.
Acesta atrage atenția că odată cu schimbarea guvernului din Polonia, se poate observa o implementare lentă, dar treptată, a programelor de stânga.
Ministrul Educației Naționale, Barbara Nowacka dorește să reconstruiască complet școala poloneză. Ea intenționează să schimbe scopul și funcția școlii.
Această transformare a educației polonezem atrace atenția Barcinski, constă în mai multe elemente:
eliminarea conținutului legat de istoria și identitatea națională poloneză din lista de lecturi și din programa școlară;
eliminarea materiei Educație pentru viața de familie și înlocuirea acesteia cu Educație pentru sănătate;
eliminarea materiei Istorie și Actualitate și înlocuirea acesteia cu Educație Civică; și,
marginalizarea orelor de religie, cu scopul final de a le elimina din școală.
La aceasta se adaugă educația incluzivă (integrativă) și restricțiile privind atribuirea și evaluarea temelor. De asemenea, trebuie menționat că toate acestea sunt legate de Spațiul European al Educației.
În ceea ce privește sursele ideologice, ar trebui subliniat aici conceptul liberal de stânga despre educație și formare. Esența sa este distrugerea culturii vest-europene (latină, mediteraneană) existente până în prezent, construită pe valori precum familia, națiunea și religia creștină. În locul acesteia, se urmărește stabilirea unei noi ordini sociale, bazate pe ideea de libertate nelimitată. Unii îl numesc „marxism de nouă generație”. În ceea ce privește sursele instituționale, este vorba în principal de autoritățile Uniunii Europene, care aspiră la construirea unui stat centralizat în locul uniunii de state care a existat până acum. Unul dintre elementele pentru construirea unui astfel de stat centralizat este introducerea în întreaga Uniune a unui program educațional uniform, adică Spațiul European al Educației, al cărui scop este de a construi în tânăra generație o identitate europeană și nu națională.
O școală care predă patriotismul, valorile familiale, susține dezvoltarea religioasă și încurajează dobândirea de cunoștințe este, potrivit ministerului, ceva învechit, ceva de respins. Ministerul Educației Naționale, sub conducerea ministrului B. Nowacka, își dorește un alt tip de școală: o școală care să formeze identitatea europeană, care să promoveze revendicările grupurilor LGBT, o școală în care nivelul de predare este adaptat celor mai slabi elevi.
Abonați-vă la canalul nostru de Telegram: https://t.me/nymagazinromania
Urmăriți-ne pe Facebook: New York Magazin România
Ne puteți contacta la: contact@nymagazin.ro și nymagazin@aol.com