
Bogdan Alexandru Duca, analist politic
16.01.2025
Uniunea Europeană are o problemă pe care refuză să o trateze ca atare. Iar această problemă nu este Rusia ci Ucraina. Mai bine de 5% din importurile de gaze către Europa (gaz ieftin, lucru important de subliniat) au fost oprite o dată cu decizia unilaterală a Ucrainei de a mai menține deschisă conducat de gaz ce tranzitează țara spre UE.
Comisia Europeană a declarat că susține decizia Kievului, dar nu s-a uitat că acest lucru înseamnă costuri superioare tot pentru europeni. Iar acest lucru cu avantaje chiar pentru buzunarele rusești.
Închiderea conductelor duce, inevitabil, la creșterea interesului piețelor europene pentru gazul natural lichefiat (LNG), gaz sensibil mai scump. Iar aici, dacă SUA este principalul furnizor de LNG pentru Europa, Rusia este pe locul 2, cu 19% din piața importurilor.
Aproximativ 20% din LNG-ul rusesc care sosește în Europa se face prin proceduri complicate, menite să eludeze sancțiunile UE și…să crească și prețul. Preț care ajunge apoi să fie decontat tot din buzunarele europene.
Uniunea Europeană se străduiește să reducă, ba chiar să anuleze dependența de gaz rusesc, acesta fiind un obiectiv politic în ciuda intereselor economice. Dacă în 2021, 45% din importurile UE de gaz erau gaz rusesc, acum Rusia reprezintă 18% din importurile Uniunii Europene.
Acest lucru face ca situația să fie destul de dificilă pentru economia Uniunii Europene, dar pune și o presiune decontabilă politic. Criza energetică a costat guvernele europene 650 de miliarde de euro, în intervalul septembrie 2021 și ianuarie 2023, iar această sumă a crescut, desigur și de-a lungul anilor 2023- 2024.
În 2024 gazul rusesc a ajuns în Europa prin trei rute: Ucraina (30% din totalul gazului rusesc), Turcia (31%) și LNG (39%). Așteptările Comisiei Europene sunt însă legate de 2027, când se speră că practic UE va putea să oprească toate importurile de gaz rusesc. Însă ce va face până atunci?
Cert este că Bruxellesul nu își permite să renunțe brusc la tot gazul rusesc. Dan Jorgensen, comisarul pentru energie al UE a anunțat în noiembrie 2024 că nu e în intenția Comisiei să ceară interzicerea exporturilor rusești de gaze, chiar dacă, în ultimele sale luni, administrația Biden a impus sancțiuni adiționale cu privire la industria rusească de petrol și gaze.
Nu se așteaptă, de asemenea, ca Trump să descurajeze deconectarea UE de la gazul rusesc. Fusese un critic al acestei dependențe încă din primul mandat, iar SUA profită și economic de pe urma acestei tranziții europene după alte resurse.
Comisia Europeană este perfect conștientă de faptul că piața mondială a gazelor este încă delicat echilibrată și că sancționarea exporturilor de gaze ale Rusiei ar duce la prețuri foarte ridicate, precum cele înregistrate în vara anului 2022.
Această criză energetică a costat guvernele europene aproximativ 650 de miliarde de euro (669,6 miliarde de dolari) între septembrie 2021 și ianuarie 2023 în măsuri de atenuare a prețurilor ridicate.
Întrucât piața mondială a GNL rămâne restrânsă, scăderea importurilor din Rusia expune Europa la o volatilitate continuă a prețurilor. Cu toate acestea, având în vedere că un val de noi producții de GNL este așteptat să înceapă din 2027, este plauzibil ca UE să poată opri toate importurile de gaze rusești până la sfârșitul anului 2027.
Este ceea ce a anunțat noul comisar european pentru energie, Dan Jorgensen, în noiembrie 2024. Nu este clar ce intenționează să facă Comisia Europeană, probabil o continuare a măsurilor de îmbunătățire a eficienței energetice, de accelerare a tranziției energetice și de reducere a cererii de gaze. Dar o interdicție totală a importurilor rusești este puțin probabilă până când piața mondială a GNL va fi mai bine aprovizionată.
Cu toate acestea, administrația Biden din SUA tocmai a impus sancțiuni suplimentare asupra industriei petroliere și de gaze din Rusia, ceea ce ar putea îngreuna situația pentru Bruxelles. Donald Trump este de mult timp un critic al dependenței Europei de gazul rusesc, astfel încât ar putea fi necesare unele decizii dificile în cadrul noului plan.
Ce ar putea însemna acest lucru pentru Rusia și pentru securitatea globală a gazelor? Echipa de cercetători de la UK Energy Research Center (UKERC) a publicat o lucrare în Nature Communications care prevede modul în care s-ar putea desfășura vânzările de gaze rusești în două scenarii-cheie.
Primul se numește „piețe limitate” și presupune că UE oprește toate importurile de gaze rusești până în 2027, iar rutele alternative pentru exporturile rusești sunt împiedicate de sancțiunile privind tehnologia și infrastructura GNL și de lipsa de noi capacități de conducte, transmite Asia Times.
Acest lucru s-ar întâmpla în situația în care Kremlinul și Beijingul nu reușesc să ajungă la un acord privind construirea gazoductului Power of Siberia 2 de 50 de miliarde de metri cubi (bcm). Acest lucru ar limita exporturile către China la ruta Power of Siberia 1 de 38 de miliarde de metri cubi și la o nouă conductă de 10 miliarde de metri cubi din Extremul Orient rus.
Al doilea scenariu, denumit „pivot către Asia”, presupune că se va ajunge la un acord cu privire la proiectul Power of Siberia 2 și că Rusia va putea, de asemenea, să crească mai rapid exporturile de GNL. Acesta presupune, de asemenea, că exporturile către Europa ar continua prin Turkstream și că nu există restricții privind importurile de GNL (situația care prevalează în prezent).
Cercetarea ia în considerare, de asemenea, fiecare scenariu cu o cerere de gaze globală viitoare relativ mai mică și mai mare, care va fi determinată în mare parte de ambițiile politicii climatice.
Abonați-vă la canalul nostru de Telegram: https://t.me/nymagazinromania
Urmăriți-ne pe Facebook: New York Magazin România
Ne puteți contacta la: contact@nymagazin.ro și nymagazin@aol.com