
Bogdan Alexandru Duca, analist politic
14.10.2024
Redăm, în serial, un amplu articol al lui Clark Packard, ”The Globalisation of Popular Music”, publicat de prestigiosul Institut Cato.
Muzica a fost tot timpul un amestec de culturi și influențe. Blues-ul și jazzul, de exemplu, au fost genuri create de muzicieni de culoare care au fuzionat elemente muzicale din Americi, Europa și Africa, inclusiv tradiții aduse în Statele Unite de către populația de sclavi.
Însă o cu adevărat comprehensivă analiză a globalizării muzicii- de la compozitorii clasici germani, la crearea fonografului, la migrațiune și la dezvoltarea internetului- nu este obiectivul acestui eseu. În schimb,vom încerca să vedem cum muzica pop a devenit globală, cu o atenție particulară pentru fenomenul Beatles. Niciun artist sau formație de muzică nu a putut întrupa și defini globalizarea muzicii pop precum Beatles, această formație iconică.
După al doilea război mondial, Statele Unite au devenit forța dominantă din punct de vedere economic și militar din lume. În anii 50, a început să se nască și artă americană. Artiști vizuali americani, precum Jackson Pollock au primit recunoaștere internațională, Hollywood a trăit momentele sale de glorie, și- ceea ce este mai important pentru acest eseu- s-a născut rock and roll. Acesta își avea originile tot în muzica african-americană.
John Lennon, Paul McCartney, George Harrison și Richard Starkey- mai cunoscut ca Ringo Starr- s-au născut în prima parte a anilor 40, în plin război mondial, în orașul portuar Liverpool, din Anglia. Au crscut într-un cartier al clasei muncitoare, în anii imediat de după război. Cum Europa începea recuperarea de după război, vânzările de discuri cu muzică a început să crească în regiune.
Ca majoritatea copiilor britanici din epocă, ”the Fab Four”, viitorii beatleși, au început să asculte rock and roll american la radio. Cei mai importanți cântăreți erau Chuck Berry, Little Richard, Elvis Presley și Buddy Holly. În fapt, Lennon și McCartney, principalii compozitori ai viitoarei formații, și-au creat o prietenie bazată pe pasiunea lor comună pentru muzica country și rock and roll-ul american.
The Beatles s-a numit inițial The Quarrymen, fiind formată de Lennon în 1956. În 1960, viitorilor Beatleși li s-a oferit oportunitatea unui contract în Hamburg, Germania. În această perioadă și-au construit primul stil iconic: coafura dată pe spate, și jachetele de piele de motociclist, inspirate din personajul interpretat de Marlon Brando într-un film american popular în epocă, The Wild One.
În Hamburg, tot un oraș portuar, viitorii beatleși au cântat într-un club de stripti și au cântat în deschiderea mai multor concerte în cluburile și sălile orașului. Tot în această perioadă, The Beatles și-a început formarea intelectuală, făcând cunoștință cu filosofi existențialiști francezi, precum Cocteau și Camus, ceea ce a dus la schimbarea stilului lor estetic.
Astfel au înlocuit coafura de tip Marlon Brandon, cu cea care i-a făcut celebri: ”mop top”, o coafură de tip francez, la modă în școlile de artă și universitățile germane ale momentului. Cu privire la perioada hamburgheză, Lennon va spune mai târziu, ”am crescut în Hamburg, nu în Liverpool”.
DIN 1962, trupa s-a întors în Marea Britanie, unde a semnat un contract de înregistrare cu EMI Parlophone, o companie britanie, în luna martie a acelui an.
Începuturile Beatles sunt astfel o poveste despre globalizare culturală și migrație: tineri britanici influențați puternic de rock and roll-ul american și moda de la Hollywood, pleacă în Germania unde sunt influențați de filosofia franceză și de publicul german, pentru a se întoarce apoi în Anglia de unde vor cuceri întreaga lume.
Abonați-vă la canalul nostru de Telegram: https://t.me/nymagazinromania
Urmăriți-ne pe Facebook: New York Magazin România
Ne puteți contacta la: contact@nymagazin.ro și nymagazin@aol.com