0 5 minute 2 luni

Daniel George

23.09.2025

Deși Statele Unite au publicat puține detalii despre F-47, nu își pot permite să întârzie dezvoltarea avionului de luptă, scrie Peter Suciu în The National Interest.

Peter Suciu a publicat, în 30 de ani de jurnalism, peste 3.200 de articole în zeci de reviste și site-uri web. Scrie în mod regulat despre echipamente militare, istoria armelor de foc, securitate cibernetică, politică și afaceri internaționale. Peter este, de asemenea, colaborator pentru Forbes și Clearance Jobs.

Șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, generalul David W. Allvin, a declarat, în discursul rostit la Conferința Aeriană, Spațială și Cibernetică a Asociației Forțelor Aeriene, că Boeing a început producția avionului de luptă cu pilot F-47, care este piesa centrală a programului Next-Generation Air Dominance (NGAD).

Potrivit lui Allvin, prototipul este pe cale să efectueze primul său zbor în 2028 – mult mai devreme decât au anticipat majoritatea analiștilor. Generalul a subliniat urgența programului, Pentagonul grăbindu-se să lanseze aeronava înaintea oricăruia dintre potențialii adversari ai Americii.

„Este platforma care, împreună cu toate celelalte sisteme, va asigura dominația în viitor. Trebuie să ne grăbim. Trebuie să vă spun, echipă, că suntem aproape în 2026. Echipa este hotărâtă să lanseze primul avion în 2028”, a spus Allvin.

Președintele Donald Trump și secretarul Apărării, Pete Hegseth, au anunțat din Biroul Oval, în martie, că Boeing a fost desemnat câștigătorul programului NGAD al Forțelor Aeriene ale Statelor Unite pentru dezvoltarea unui avion de vânătoare de a șasea generație, învingându-l pe rivalul Lockheed Martin. Existau zvonuri anterioare conform cărora unul sau mai multe prototipuri își luaseră deja zborul, dar pe baza comentariilor lui Allvin, Boeing construiește acum prima aeronavă care va fi folosită în testele de zbor.

„Duelul” cu China

Din decembrie până în martie au circulat rapoarte conform cărora China a efectuat zboruri de testare cu o aeronavă numită „J-36”, deși denumirea sa oficială rămâne necunoscută. În lunile următoare au apărut puține detalii despre avionul de vânătoare chinezesc, dar a efectuat cel puțin două zboruri mediatizate.

Deși Statele Unite au publicat puține detalii despre F-47, nu își pot permite să-și ia timp pentru a dezvolta avionul de vânătoare – un punct pe care Allvin l-a subliniat clar în discursul său principal.

„Este perfect natural să spunem, haideți să ne tragem puțin respirația. Haideți să facem un bilanț al lucrurilor”, a cerut Allvin. „Dar în acest mediu, cu consecințele de cealaltă parte, trebuie să fim atenți. Fiți precauți cu privire la ceea ce numim pătura caldă a confortului. Pentru că, știți ce? Asta s-ar putea să nu fie suficient de bine. Asta pur și simplu s-ar putea să nu fie suficient de bine, pentru că adversarul nu îngenunchează!Când președintele va întreba în seara asta, săptămâna viitoare, anul viitor, deceniul următor – încă puteți face asta? – de trebuie să putem spune – da, putem”, a afirmat generalul.

Planurile actuale prevăd ca Forțele Aeriene ale SUA să achiziționeze cel puțin 185 de avioane F-47 – destinate să înlocuiască vechiul avion de luptă pentru superioritate aeriană de a cincea generație Lockheed Martin F-22 Raptor, la un preț egal, începând cu începutul anilor 2030.

F-47 este doar un sistem dintr-o serie mai largă de sisteme care include droneCollaborative Combat Aircraft (CCA), care vor servi drept „companioni loiali” și vor acționa ca un multiplicator de forță pentru avionul de luptă cu echipaj uman. Ar putea fi produse până la 1.000 de CCA-uri. Două propuneri pentru CCA, General Atomics YFQ-42A și Anduril YFQ-44, sunt în prezent în curs de dezvoltare.

Abonați-vă la canalul nostru de Telegramhttps://t.me/nymagazinromania

Urmăriți-ne pe Facebook: New York Magazin România

Ne puteți contacta la: contact@nymagazin.ro și nymagazin@aol.com  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Previzualizare articole