Teodor Ionescu
27.11.2024
Cu cât se apropie sfârșitul administrației Biden, obiectivul ambițios pe care și l-a stabilit pentru a construi o industrie americană competitivă a energiei curate și a vehiculelor electrice arată din ce în ce mai mult ca o epavă, spune o analiză National Interest.
Cel mai probabil, administrația Biden va aloca mai mult din fondurile de 390 de miliarde de dolari oferite de Legea pentru reducerea inflației (IRA) înainte de 20 ianuarie. De asemenea, este puțin probabil ca viitoarea administrație Trump să încerce să anuleze aceste subvenții. O sumă importantă din acești bani este destinată statelor și districtelor republicane și, prin urmare, ar afecta chiar tabăra republicană.
O mare parte din această finanțare este destinată să finanțeze industria americană de mașini electrice, într-o concurență dificilă cu producția chineză. Abordarea administrației Biden reprezintă nu doar un efort de război economic cu China dar are și implicații ideologice ecologiste.
Biden nu s-a întrebat dacă această industrie va fi competitivă odată ce subvențiile se vor termina, dacă vor exista piețe pentru mașinile electrice americane, printre aliații și partenerii americani. Speranța administrației Biden a fost Europa. În schimb, europenii sunt supărați pe politicile protecționiste americane și au răspuns cu măsuri protecționiste în loc să-și deschidă piețele
Pe lângă lipsa de piețe de export protejate de concurența chineză, odată cu victoria electorală a lui Trump, unul dintre principalii factori de creștere a cererii din SUA pentru vehicule electrice interne și inputuri produse pe plan intern este în serios pericol. Noile standarde de emisii de evacuare adoptate de administrația Biden în martie 2024, pe care Trump a promis că le va anula în totalitate, forțează efectiv adoptarea vehiculelor electrice, deoarece acestea ating un nivel care ar fi imposibil de atins cu motoarele pe benzină mai eficiente. Conform acestor reguli, Agenția pentru Protecția Mediului (EPA) estimează că 56% din vânzările de vehicule noi vor fi vehicule electrice până în anul model 2032, cu 13% în plus de hibride plug-in sau alte mașini parțial electrice.
Dacă Trump își respectă promisiunea de a anula regulile, aceasta ar putea arunca industria auto din SUA în haos. Cei trei mari producători de automobile din SUA, General Motors, Ford și Stellantis, fac lobby pentru ca regulile să fie cel puțin parțial păstrate, dar se pare că Trump va face cel puțin o retragere bruscă a țintelor.
O parte din motivul pentru care Trump a promis anularea reglementărilor sunt preferințele alegătorilor săi din mediul rural și suburban și ale multor alți consumatori americani din afara orașelor mari, care parcurg o mulțime de kilometri. În ciuda subvențiilor din partea IRA, lansarea infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice a fost lentă și este puternic concentrată pe Coasta de Vest și în nord-est, unde kilometrajul anual al vehiculelor tinde să fie scăzut.
Apoi China a reușit să treacă prima în spațiul vehiculelor electrice și să preia dominația pe piață într-un mod care va fi greu de schimbat.
Cât despre SUA, aceasta nu are o coordonare suficientă cu aliații și partenerii americani pentru a dezvolta o piață de export protejată semnificativă, iar polarizarea electoratului american cu privire la întrebarea dacă tranziția de la combustibilii fosili în transport este chiar suficient de importantă pentru a fi subvenționată face dificilă o politică unitară a Statelor Unite pe subiect.
Abonați-vă la canalul nostru de Telegram: https://t.me/nymagazinromania
Urmăriți-ne pe Facebook: New York Magazin România
Ne puteți contacta la: contact@nymagazin.ro și nymagazin@aol.com