0 3 minute 4 luni

Bogdan Alexandru Duca, analist politic

09.10.2024

Redăm, în serial, un amplu articol al lui Clark Packard, ”The Globalisation of Popular Music”, publicat pentru Cato Institute.

O definiție bună și la îndemână a globalizării este aceea că este mișcarea populațiilor, ideilor, capitalului, bunurilor și serviciilor trecând peste frontiere.

Fie că vorbim de un restaurant etiopin într-o suburbie americană, de dezvoltarea vaccinurilor pentru Covid-19, un cargou plin cu containere ce transportă bunuri între porturile chinezești și latino-americane, globalizarea vine în diverse forme. Este ubicuă. Chiar dacă politicienii protecționiști ”reușesc” să blocheze comerțul pentru anumite produse străine, alte forme de globalizare nu pot fi oprite.

De exemplu muzica. Astăzi, starul pop american Taylor Swift este, probabil, cea mai faimoasă persoană din lume, pe de o parte datorită avansului tehnologic și serviciilor de streaming muzical

Cererea pentru bilete la concertul lui Taylor Swift din Franța a fost atât de mare încât a dus la prăbușirea site-ului Ticketmaster France, în vara lui 2023. ”Swifties”, așa cum sunt cunoscuși fanii ei, ar face o revoluție pe străzile Parisului dacă guvernul lui Macron ar interzice fanilor francezi să asculte muzica lui Swift pe Spotify sau dacă ar interzice cântăreței să aibă concerte în Franța.

În prima parte a anului 202, un conflict diplomatic internațional a erupt din pricina talentului pop-starului american. Guvernul din Singapore a oferit o sumă semnificativă de bani starului pop american pentru a performa exclusiv în micul oraș stat, în loc să facă un turneu în statele din sud-estul Asiei. Tailanda și alte guverne din regiune au făcut destul de clar faptul că nu sunt fericite de aranjamentul propus de Singapore.

Singapore s-a apărat arătând că turismul adițional și cheltuielile generate de concertele lui Taylor Swift, depășesc cu mult costul contractului de exclusivitate. Cu alte cuvinte, o țară străină, finanțează un foarte bogat cetățean american pentru a oferi servicii în țara sa, provocând iritare în țările vecine.

Cu toate acestea, fenomenul global Taylor Swift nu este ceva nou. El pare un scenariu asemănător cu cel al Beatles-ilor, care au super-încărcat globalizarea muzicii pop în anii 60. Mai simplu, ginul globalizării culturale prin muzică a ieșit de mult din lampa sa.

Abonați-vă la canalul nostru de Telegramhttps://t.me/nymagazinromania

Urmăriți-ne pe Facebook: New York Magazin România

Ne puteți contacta la: contact@nymagazin.ro și nymagazin@aol.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Previzualizare articole