
Ștefan Ion
05.10.2025
Președintele Republicii Serbia, Aleksandar Vučić, a inaugurat vineri secțiunea Novi Sad–Subotica a căii ferate de mare viteză Ungaria–Serbia, marcând deschiderea oficială a secțiunii sârbe a acestui proiect regional emblematic.
Un tren a plecat din Belgrad în cursul dimineții de vineri, iar în aproximativ o oră a sosit la Subotica, unde a fost organizată o ceremonie grandioasă de inaugurare.
Vučić a salutat calea ferată, calificând-o drept o realizare istorică a unei generații, care „va rămâne pentru totdeauna înscrisă în cărțile de istorie.”
„De la Subotica, drumul până la Belgrad durează acum o oră și 10 minute, iar până anul viitor, călătoria de aici până la Budapesta va dura doar o oră și 35 de minute. Această realizare este ceva ce strămoșii noștri nu și-ar fi putut imagina și ceva ce generația noastră va lăsa în urmă ca o moștenire trainică,” a declarat liderul sârb.
Președintele a evidențiat faptul că acest proiect a fost realizat printr-o cooperare strânsă între Serbia, Ungaria și China și a lăudat rolul Chinei ca partener în demersul de modernizare al Serbiei.
Secțiunea sârbă a fost construită de companiile chineze de stat China Railway International Group și China Communications Construction Company (CCCC), având o viteză proiectată de 200 de kilometri pe oră. Autoritățile au declarat că noua linie feroviară va reduce durata de deplasare, va stimula turismul, va atrage investiții externe și va crea un coridor economic prin nordul Serbiei.
Potrivit constructorilor, proiectul a creat deja peste 1.000 de locuri de muncă în Serbia, a modernizat sistemul de semnalizare al țării conform standardului European Train Control System (ETCS Nivel 2) și a inclus măsuri ample de protecție a mediului.
Ambasadorul Republicii Populare Chineze în Serbia, Li Ming, a calificat proiectul drept un reper al Inițiativei Centura și Drumul (BRI) în Europa Centrală și de Est și „un nou punct de referință în prietenia de nestrămutat” dintre cele două țări. „Aceasta reprezintă prima cale ferată de mare viteză construită de o companie chineză în Europa, în deplină conformitate cu standardele tehnice ale Uniunii Europene (UE)”, a declarat Li, precizând că lucrările de construcție au fost demarate în anul 2017 și au fost finalizate după opt ani.
Viceministrul Transporturilor din Ungaria, Nándor Csepreghy, a declarat că se preconizează că secțiunea maghiară a căii ferate va fi deschisă anul viitor, asigurând astfel călătorii directe cu trenul de mare viteză între Belgrad și Budapesta.Calea ferată Ungaria–Serbia se întinde pe o distanță de 341,7 kilometri, dintre care 183,1 kilometri se află pe teritoriul Serbiei. Secțiunea Belgrad–Novi Sad a căii ferate a fost dată în folosință în martie 2022.
Abonați-vă la canalul nostru de Telegram: https://t.me/nymagazinromania
Urmăriți-ne pe Facebook: New York Magazin România
Ne puteți contacta la: contact@nymagazin.ro și nymagazin@aol.com