0 4 minute 3 luni

Daniel George

04.07.2024

Știți cum se fac filmele americane despre război? Departamentul Apărării pune arme la dispoziția producătorilor cu condiția să cenzureze scenariile.

Hollywood-ul cedează în fața Pentagonului. 2.500 de filme și emisiuni au fost concepute special pentru a promova războiul, scrie Hekmat Aboukhater, în site-ul Responsible Statecraft.

Hekmat Aboukhater este stagiar în programul de analiză a politicii externe la Institutul Quincy. Anterior, a lucrat la Departamentul Națiunilor Unite pentru Consolidarea Păcii și Afaceri Politice.

„Cea mai ușoară modalitate de a injecta o idee de propagandă în mintea majorității oamenilor este să îi lași să treacă prin intermediul unei imagini de divertisment atunci când nu își dau seama că au de a face cu propaganda”, a explicat Elmer Davis, renumit radiodifuzor CBS, care tocmai fusese numit director al Office of War Information (OWI), un program al Pentagonului creat la 13 iunie 1942, la șase luni după Pearl Harbor.

Mai târziu, în 1953, când Războiul Rece era în plină desfășurare, președintele Dwight D. Eisenhower a comentat despre parteneriatul în plină dezvoltare dintre Hollywood și Pentagon, afirmând că „mâna guvernului trebuie ascunsă cu grijă și complet eliminată”. În viziunea lui Eisenhower, angajamentul ar trebui „să se facă prin aranjamente cu tot felul de întreprinderi private din domeniul divertismentului, dramaturgiei, muzicii și așa mai departe”. Astfel, președintele care a inventat termenul de „complex industrial militar” a fost, de fapt, unul dintre primii susținători majori ai ceea ce va fi numit mai târziu „complexul de divertisment militar” sau „industria militanței”

Astăzi, această industrie este una înfloritoare. De la Top Gun la franciza Marvel și chiar la emisiuni precum Extreme Makeover, Pentagonul a reușit să modeleze narațiunile a peste 2.500 de filme și emisiuni TV. Nimeni nu știe acest lucru mai bine decât Roger Stahl, șeful departamentului de studii de comunicare al Universității din Georgia și autor al lucrării Militainment Inc. Împreună cu profesorul de la Universitatea din Bath și candidatul Partidului Muncitorilor, Matthew Alford, jurnalistul de investigație Tom Secker și alții, Stahl a creat „Teatrele războiului”, un documentar concis de 87 de minute în care industria modernă de militantism, devenită un gigant, este disecată metodic.

„Un set de imagini și povești în fața unui public american va înlocui orice fel de calcul privind cheltuielile contribuabililor”, a spus Stahl, întrebat despre sarcina suportată de contribuabilul american mediu, atunci când un sistem de arme este împrumutat unui studio. Potrivit acestuia, „chestiunea costurilor este îngropată sub conexiuni emoționale, iar industria divertismentului este acolo pentru a stimula aceste conexiuni emoționale”.

Stahl a explicat că prin instituția autorizată Entertainment Liaison Office, Departamentul Apărării împrumută armament producătorilor de filme cu condiția de a avea acces complet la scenarii. După ce un scenariu este verificat și returnat cu note, modificări de scenariu sau chiar modificări ample ale intrigii, studioul are de ales: acceptă modificările în totalitate sau pierde accesul la „jucăriile armatei”. Această relație distorsionată poate duce la propagandă nesăbuită.

Abonați-vă la canalul nostru de Telegramhttps://t.me/nymagazinromania

Urmăriți-ne pe Facebook: New York Magazin România

Ne puteți contacta la: contact@nymagazin.ro și nymagazin@aol.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Previzualizare articole

Vamos!

2 minute 3 luni