Bogdan Alexandru Duca, analist politic
06.09.2024
În marginea summitului NATO de la Washington, din iulie, o nouă alianță industrială a prins viață. Liderii din SUA, Canada și Finlanda au anunțat lansarea ICE Pact, un acord trilateral între cele state în fabricarea de nave ”spărgătoare de gheață”. Aceste nave urmează să construiască o flotă NATO ce poate să devină de importanță strategică în zonele arctice.
ICE Pact este încercarea de răspuns în fața a două provocări strategice ale Statelor Unite și NATO. Ambele au legătură cu competiția dintre SUA și China.
În primul rând, industria atrofiată de construcție de nave a SUA riscă să devină irelevantă, în contextul puternicului imperiu industrial în domeniul construcțiilor navale făcut de chinezi.
În al doilea rând, competiția geopolitică în creștere în regiunea Arcticii impune o colaborare între statele NATO similară cu cea dintre China și Rusia.
În acest moment, Rusia și China sunt cele care domină apele înghețate ale Arcticii. Rusia deține o flotă de peste 40 de nave de tip „spărgător de gheață”, dintre care câteva cu reactoare nucleare. China are și ea 4 nave de acest tip în uz și 2 în construcție.
De partea cealaltă, Finlanda are 12 ”spărgătoare de gheață” operaționale, Canada deține 9 iar SUA are doar 2, ambele având însă nevoie de îmbunătățiri, spune o analiză Foreign Policy.
Acordul ICE rămâne deocamdată la nivel politic, de memorandum, detaliile urmând să fie anunțate până la sfârșitul anului. Însă negocierile se anunță destul de complicate, existând considerabile obstacole politice chiar la nivelul țărilor semnatare.
Mai întâi, declinul industriei constructoare de nave a SUA este greu de oprit și durează de decenii. În acest moment, China, Coreea de Sud și Japonia acoperă 90% din construcția de nave, în timp ce SUA acoperă doar 0.2%.
ICE Pact presupune o flotă de 70-90 de nave care să permită supremația SUA și NATO în zona oceanului Arctic, iar acest lucru ar presupune relansarea în forță a industriei producătoare de nave în cele trei state semnatare, bineînțeles cu finanțare guvernamentală, fiind vorba de nave de război.
Acordul are trei componente: cel al schimbului de informații tehnologice, componenta dezvoltării forței de muncă și componenta comercială, a atragerii de comenzi de la partenerii internaționali.
Însă acordul are și niște probleme ce trebuie să fie rezolvate de către parteneri. Finlanda este un partener și al „concurenței”: China. Mai multe companii finlandeze sunt implicare în operații economice importante în China sau cu parteneri chinezi. Aker Arctic, o companie de top finlandeză este principalul partener în design-ul navelor ”spărgătoare de gheață” chinezești. La fel, o altă companie finlandeză importantă, Wartsila, este un partener important al chinezilor în ceea ce privește sistemele de electricitate de pe nave.
O altă problemă este legată de faptul că disputa dintre SUA și Canada în ceea ce privește ruta maritimă din nordul Canadei, care leagă Pacificul de Atlantic. Nevoia unui nou acord între cele două state va fi una din piedicile pentru funcționarea pactului ICE.
Abonați-vă la canalul nostru de Telegram: https://t.me/nymagazinromania
Urmăriți-ne pe Facebook: New York Magazin România
Ne puteți contacta la: contact@nymagazin.ro și nymagazin@aol.com