
Daniel George
10.06.2025
Companiile britanice continuă să joace un rol semnificativ în economia petrolului și gazelor din Rusia, scrie The New Statesman.
Un nou studiu, distribuit în exclusivitate publicației The New Statesman, a constatat că, de la invazia Rusiei în Ucraina, peste 200 de miliarde de lire sterline în exporturi de combustibili fosili din Rusia au fost transportate folosind servicii maritime din Marea Britanie. O singură firmă cu sediul în Marea Britanie a transportat aproape un sfert din exporturile Rusiei de gaze naturale lichefiate (GNL), de la începutul războiului. În timp ce guvernul britanic încearcă să-și mărească bugetul de apărare, rolul activ al Regatului Unit în comerțul cu combustibili fosili din Rusia contribuie la menținerea cheltuielilor militare ale unei puteri nucleare aflate în prezent în război cu un aliat european apropiat.
Studiul, realizat de Centrul pentru Cercetare în Domeniul Energiei și Aerului Curat (CREA), constată că valoarea țițeiului, produselor petroliere și GNL-ului rusesc, transportate sub proprietate sau asigurare britanică de la începutul războiului, a ajuns la 205,8 miliarde de lire sterline. Trei sferturi dintre transportatorii de GNL din Rusia erau acoperiți de asigurarea din Marea Britanie.
Marea Britanie a încetat oficial importul de petrol și produse petroliere rusești la nouă luni după invazie (acest lucru a devenit ilegal pe 5 decembrie 2022). Însă o lacună în sancțiuni înseamnă că Marea Britanie continuă să cumpere produsele lui Putin: țițeiul rusesc este transportat către rafinăriile din Turcia și India și apoi se întoarce ca produse petroliere. CREA estimează că Marea Britanie a cumpărat indirect 1,4 miliarde de lire sterline în petrol rusesc prin această lacună, oferind Kremlinului venituri în valoare de peste 500 milioane de lire sterline. O mare parte din combustibilul pentru avioane care îi transportă pe turiștii britanici în climate mai însorite în această vară va intra în lanțul de aprovizionare din câmpurile petroliere din Siberia.
Europa continuă să cumpere GNL rusesc direct, iar în 2024 a importat mai mult GNL din Rusia decât oricând. O mare parte din acesta este transportat, în întregime legal, de o singură companie britanică – Seapeak, care are sediul central în Glasgow și deține 7 nave specializate de transport GNL, care pot traversa gheața cu o grosime de 2 metri. Acest lucru nu face obiectul unei interdicții și nu există nicio sugestie că Seapeak a încălcat vreo lege. Compania a fost menționată într-o moțiune preliminară privind GNL-ul rusesc, moțiune semnată de 34 de parlamentari multipartizani în ianuarie. CREA afirmă că Seapeak a transportat GNL rusesc în valoare de 13 miliarde de lire sterline de la începutul războiului.
Dacă țările occidentale ar renunța complet la petrolul și gazele din Rusia, prețul en-gros al energiei ar crește similar cu nivelul din 2022. Ultima creștere inflaționistă a costat guvernul britanic 67 de miliarde de lire sterline într-un singur an, în cheltuieli suplimentare pentru sprijinirea consumatorilor și a întreprinderilor, iar populația a suferit o creștere istorică a costului vieții, însoțită de greve în sectorul public. Niciun guvern nu va impune acest lucru alegătorilor săi și, chiar dacă ar face-o, nu ar dura mult.
Abonați-vă la canalul nostru de Telegram: https://t.me/nymagazinromania
Urmăriți-ne pe Facebook: New York Magazin România
Ne puteți contacta la: contact@nymagazin.ro și nymagazin@aol.com