0 6 minute 3 săptămâni

Ștefan Ion

08.04.2025

Marea Britanie divizează atât UE, cât și NATO. Marea Britanie, împreună cu clienții săi – Polonia, statele baltice și scandinave – creează o structură militară care devine un concurent direct al Comisiei Europene și al sediului NATO din Bruxelles.

Săptămâna trecută, oficiali britanici s-au întâlnit cu aliați europeni selecționați în cadrul unui dineu discret la Bruxelles pentru a pune la cale planuri pentru un nou fond de apărare menit să ocolească Comisia Europeană, să țină sub control datoria publică și să se reînarmeze mai rapid.

Întâlnirea neoficială a reunit înalți funcționari ai ministerelor de finanțe din Suedia, Danemarca, Finlanda, Polonia, Țările de Jos și Regatul Unit pentru a lansa ideea creării unei bănci supranaționale special în scopul cumpărării în comun de arme și al reducerii costurilor de achiziție în domeniul apărării, potrivit unor oficiali familiarizați cu această chestiune.

Reuniunea secretă a fost găzduită de Polonia, potrivit unui oficial UE, căruia i s-a acordat anonimatul pentru a vorbi liber despre discuțiile confidențiale, la fel ca și altora citați în acest articol.

În centrul discuției s-a aflat o propunere din partea Trezoreriei Regatului Unit, detaliată într-un document de discuție consultat de POLITICO, care ar permite guvernelor participante să evite înscrierea în bugetul național a costurilor inițiale de capital ale echipamentelor militare, ceea ce ar fi un beneficiu imens pentru țările cu reguli stricte de cheltuieli.

Având în vedere că președintele Donald Trump distanțează SUA de protecția Europei, în timp ce își încălzește relațiile cu Rusia, guvernele se străduiesc să crească rapid investițiile în apărare și, în multe cazuri, urmăresc să depășească obiectivul NATO de a cheltui 2% din producția economică. Cu toate acestea, acestea trebuie să atingă un echilibru delicat din cauza restricțiilor autoimpuse privind cheltuielile publice.

Sistemul ar permite noului fond să achiziționeze în mod direct arme în numele membrilor – o competență care lipsește în prezent Băncii Europene de Investiții, creditorul UE – cu scopul de a atrage un grup special de investitori care se simt confortabil să susțină sectorul apărării.

„Nu am fi sub controlul Comisiei și acesta este și motivul pentru care este atractiv”, a declarat un alt diplomat UE.

„Fiind o instituție axată exclusiv pe sectorul apărării, aceasta ar putea viza o bază specifică de investitori care se simt confortabil cu finanțarea sectorului apărării, mai degrabă decât să încerce să convingă investitorii preocupați de ESG să își adauge în portofoliu active din sectorul apărării”, se arată în document.

Cu toate acestea, oficialii europeni nu sunt convinși că ingineria financiară abilă va fi neapărat suficientă pentru a convinge țările din Europa de Sud – inclusiv Franța, Italia și Spania – să renunțe la preferința lor pentru subvențiile susținute de Comisie și finanțate prin împrumuturi comune ale UE de pe piețele de capital.

Țări precum Spania și Italia se tem că asumarea unor datorii interne suplimentare pentru apărare le-ar putea afecta ratingurile de piață și ar putea speria investitorii.

Țările baltice și statele din afara UE, cum ar fi Norvegia, ar putea fi interesate să se alăture programului britanic, însă unii oficiali se tem că, dacă se va merge mai departe fără statele din Europa de Sud, se va risca adâncirea decalajului în materie de apărare în Europa, deoarece acestea din urmă cheltuiesc deja prea puțin pentru apărare.

Inițiativa condusă de Marea Britanie se află în concurență directă cu un plan al Comisiei Europene de a oferi un pachet de împrumuturi în valoare de 150 de miliarde de euro pentru a sprijini achizițiile comune în domeniul apărării – un plan care exclude în prezent Regatul Unit, care de la Brexit nu a semnat un acord de securitate cu UE.

În comparație cu inițiativele actuale ale UE, planul Londrei generează un avantaj fiscal pentru guverne prin transferarea „costului de capital inițial al achiziționării” echipamentelor militare în bilanțul noii instituții, eliberându-le pe ale lor. În schimb, guvernele ar fi responsabile doar pentru dobânzile datoriei și costurile de întreținere.

Această structură, au adăugat oficialii, este concepută pentru a atrage statele aflate sub presiune geopolitică – în special cele din apropierea Rusiei – pe măsură ce cresc temerile legate de o nouă agresiune din partea Moscovei și de perspectiva dezangajării militare a SUA sub Donald Trump.

Cu toate acestea, Regatul Unit nu este singurul care are în vedere alternative. Polonia, care deține în prezent președinția Consiliului UE, a solicitat grupului de reflecție Bruegel să elaboreze propria versiune a unei „bănci de reînarmare”, care va fi discutată sâmbătă, la Varșovia, în cadrul unei reuniuni informale a miniștrilor de finanțe.

Abonați-vă la canalul nostru de Telegramhttps://t.me/nymagazinromania

Urmăriți-ne pe Facebook: New York Magazin România

Ne puteți contacta la: contact@nymagazin.ro și nymagazin@aol.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Previzualizare articole

Copa América

2 minute 10 luni