Bogdan Alexandru Duca, analist politic
04.06.2024
Uniunea Europeană se apropie de alegerile pentru propriul legislativ sub semnul unor multiple frici. Campaniile electorale din țările membre par să fie mai degrabă construite ca invocări și reacții ale unor frici comune, decât ca viziuni constructive pentru viitorul uniunii.
O cercetare sociologică făcută la nivelul a 10 state membre ale Uniunii Europene în cursul lunii mai, făcută de Kapa Research și prezentată de Politico, a indicat fricile dominante în interiorul Uniunii.
Care sunt cele 4 frici ale europenilor, identificate în cercetarea sociologică și care par să alimenteze campaniile electorale?
Prima frică este cea a incertitudinii economice. Europenii sunt încă grav afectați de socurile inflaționiste și de criza economică instalată în perioada post-pandemică.
Pentru 47% dintre europeni, inflația este o problemă care îi îngrijorează tot mai mult. De asemenea ea vine cu o frustrare: aceea de clasă. Senzația că în UE bogații devin mai bogați și săracii mai săraci, alimentează tot mai mult tensiunile sociale.
Anxietatea este mai mare cu cât electoratul pare că simte că soluțiile politice mainstream nu par a fi orientate spre rezolvarea crizei economice.
A doua mare frică este cea a intensificării valului migrației dinspre sud și est spre Uniunea Europeană.
37% dintre cetățenii din UE se tem de creșterea presiunii migraționiste. Germania, considerată cândva printre țările cele mai deschise primirii de emigranți din UE, are deja o majoritate (56%) care cere măsuri mai stricte pentru filtrarea valurilor de refugiați.
A treia frică este cea a războiului care pare să bată la ușă.
Întoarcerea războiului în Europa, dar și conflictul din Gaza, au un impact aparte asupra electoratului european.
Pentru 35% dintre europeni, frica de război este o îngrijorare care determină votul politic.
Peste 60% dintre europeni cred că războaiele trebuie să înceteze imediat cu orice preț. 60% din europeni cred că războiul din Ucraina trebuie să se încheie imediat, cu o pace negociată cu Rusia, în condițiile Rusiei, în timp ce 65% vor același lucru în cazul conflictului din Gaza.
A patra mare frică este cea de revoluția Inteligenței Artificiale și de impactul pe care aceasta ar putea să îl aibă asupra economiilor și asupra vieților noastre.
51 % dintre europeni par să vadă în Inteligența Artificială o amenințare decât o oportunitate (cum o consideră doar 31%).
Frica este legată atât de perspectiva schimbărilor radicale ce ar putea surveni pe piața muncii, cât și de perspectiva unei distopii totalitare.
Mixul acestor 4 frici este cel care pare să ducă la un cocktail exploziv de frici în societățile europene. Cocktail care pune în discuție chiar viitorul UE.
Abonați-vă la canalul nostru de Telegram: https://t.me/nymagazinromania
Urmăriți-ne pe Facebook: New York Magazin România
Ne puteți contacta la: contact@nymagazin.ro și nymagazin@aol.com