
Daniel George
09.06.2025
După ce a racolat unele dintre cele mai bune talente occidentale din industria auto, industria auto chineză este pe cale să domine la nivel global prin tarife de încărcare, autonomie, design de lux, tehnologie și volume uriașe, scrie Wired.
Toate acestea iluminează modul în care tehnologia și inovațiile schimbă fiecare aspect al vieții cotidiene.
Industria auto chineză are cea mai recentă oportunitate de a speria Europa și SUA la Salonul Auto Shanghai. Organizat în al doilea cel mai mare spațiu expozițional din lume, evenimentul a reunit peste 1.400 de mașini din 26 de țări, răspândite în 13 săli. Aproximativ 93 de vehicule și-au făcut debutul mondial, în fața a 1 milion de participanți.
Pentru ochii occidentali, fotografiile de la Auto Shanghai sunt ca și cum ai cere aplicației ChatGPT să recreeze zilele de glorie ale saloanelor auto din trecut. Oricine s-a plimbat prin sălile de convenții cavernoase din Paris, Frankfurt, Geneva, Detroit, chiar și Birmingham, și a admirat noutatea și incitantul va recunoaște scena. Există mult metal strălucitor și carbon, mașini de toate dimensiunile și formele, adresându-se unui statut social imaginabil. Dar insignele sunt nefamiliare, numele modelelor sunt absurde,prețurile sunt neverosimil de mici, iar performanțele parcă ar veni de pe o altă planetă.
Nume precum Jetour, Denza, iCar, Changan, Hongqi și Luxeed nu vă sunt prea cunoscute. Dar mergeți și aruncați o privire către Audi, Lotus, Buick și Volkswagen. Scânteia de familiaritate pe care o aduc se stinge rapid de o realitate dură. Aceste modele nu mai sunt în Shanghai pentru a arăta localnicilor în „cum se face”, ca niște faruri ale unei industrii occidentale care se bazează pe un secol de succes. Sunt înconjurate acum de rivali mai tineri, mai în formă și mai entuziaști, care doresc să își aroge un semn de glorie în univers. Este o frenezie.
Printre punctele de atracție ale expoziției de la Shanghai din acest an s-au numărat:Jetour G900, un SUV electric cu autonomie extinsă, cu două turbine montate în spate, pentru utilizare ca barcă; un rival electric Porsche 911 de la Denza, deținută de BYD; premiatul Xpeng M03 Mona; Maextro S800, un sedan de lux de la Huawei care rivalizează cu Maybach.
Da, acel Huawei. Compania de telecomunicații supraveghează Harmony IntelligentMobility Alliance (HIMA), care include mărci auto precum AITO, Stelato și SAIC, un alt grup auto care include, printre altele, Roewe, Rising Auto, Wuling și fostul producător britanic de mașini sport MG.
Asemenea vise febrile nu vor da mărcilor occidentale nopți nedormite, dar tehnologia electrică care va apărea în China în 2025 cu siguranță o va face. BYD a folosit expoziția de la Shanghai pentru a dezvălui un sistem de încărcare suficient de puternic pentru a oferi o autonomie de 406 km în 5 minute, la o viteză maximă de 1.000 kW – de 10 ori rata de încărcare a unui Mini Cooper.
Rivalul chinez CATL a mers și mai departe, cu o putere de încărcare de 1.300 kW, suficientă pentru a oferi 517 km de autonomie în 5 minute. Pentru context, cele mai rapide mașini electrice din Europa, precum Porsche Taycan, își încarcă bateriile cunumai 320 kW.
Unele mărci occidentale ar putea avea nevoie de o unitate proprie cu răspuns rapid, deoarece nu numai că vânzările lor scad în China, dar popularitatea companiilor chineze nou apărute din alte părți este în creștere.
Reducerea decalajului față de producătorii auto americani și europeni, și în multe cazuri, depășirea acestora, nu se datorează doar banilor și „copierii”. China are de acum tehnologii avansate, nu mai e de glumit.
Abonați-vă la canalul nostru de Telegram: https://t.me/nymagazinromania
Urmăriți-ne pe Facebook: New York Magazin România
Ne puteți contacta la: contact@nymagazin.ro și nymagazin@aol.com.