0 8 minute 4 săptămâni

Bogdan Alexandru Duca, analist politic

02.03.2025

Puțină lume știe că multe din filmele de Oscar nu sunt chiar inițiative exclusiv private, ci sunt finanțate de statul american și chiar și de …Pentagon. Armata americană este un mare producător de filme.

De la Goldfinger (1964), la Captain Marvel (2019), Pentagonul a colaborat la turnarea a nu mai puțin de 2500 de filme și seriale de televiziune, având și acum o contribuție esențială pentru diverse contribuții cinematografice sau tv.

Roger Stahl, șeful Departamentului de Studii ale Comunicării, al Universității din Georgia, suspectează, potrivit responsiblestatecraft.org, că de fapt, nu mai puțin de o treime din filmele americane sunt făcute cu susținere militară.

După cum a raportat Stahl, The Hurt Locker, care a câștigat cel mai bun film în 2010, a avut ajutor de la DoD pentru jumătate din producția sa înainte ca relația să se înrădăcineze. Argo și „co-producătorii” săi CIA au câștigat cel mai bun film în 2013, iar Navy’sTop Gun: Maverick s-a lăudat cu nouă nominalizări în 2023.

Documentele referitoare la producția filmelor din acest an nu sunt încă disponibile, deoarece acestea sunt adesea accesibile doar prin solicitări de lungă durată ale Legii privind libertatea de informare (FOIA). Dar, potrivit lui Stahl, „dacă ar exista o categorie Oscar pentru cel mai probabil să facă afaceri cu statul de securitate, nominalizații ar fi noile oferte în francize care au făcut-o înainte: Godzilla, Mission: Impossible, Planet of the Apes și Captain America”.

Noua serie de cercetări Consuming War a Costs of War, dezvăluită la începutul acestei săptămâni, evidențiază numeroasele moduri în care „americanii sunt inundați de proiecte culturale care promovează militarismul”. Prima lucrare a seriei, „Militarizarea filmelor și a televiziunii”, oferă o trecere în revistă în timp util a influenței Pentagonului asupra industriei filmului și televiziunii. Și se dovedește că banii contribuabililor din SUA se duc direct la subvențiile de la Hollywood.

Tanner Mirrlees, autorul raportului și profesor asociat de Comunicare și Studii Digital Media la Universitatea Ontario Tech, ilustrează modul în care americanii ajută fără să vrea să finanțeze propaganda militară deghizată în divertisment comercial. Un buget tipic pentru un film de război poate varia între 50 de milioane și 150 de milioane de dolari.

Între timp, un singur avion de vânătoare F-35 costă peste 80 de milioane de dolari. Astfel, costul achiziționării și exploatării avioanelor, tancurilor și portavioanelor ar face ca astfel de arme să fie inaccesibile producătorilor de film fără o subvenție extinsă a DoD. Parteneriatul cu Pentagonul oferă studiourilor acces la tehnologii și personalul care să le opereze, locații militare în care să filmeze și ofițeri americani care se pot dubla ca suplimentari finanțați de contribuabili.

Acest parteneriat are un preț. În schimbul utilizării personalului și echipamentului militar, producătorii de filme trebuie să respecte politica strictă de divertisment a Pentagonului, care acordă DoD ultimul cuvânt asupra scenariului unui film. Aceste colaborări necesită adesea modificări ale scenariului care echivalează cu revizionism istoric. Spy Culture, „resursa principală din lume în ceea ce privește implicarea guvernului la Hollywood”, a folosit solicitările FOIA pentru a colecta zeci de mii de schițe adnotate de scenarii de film care oferă o privire directă asupra amplitudinii influenței Pentagonului asupra filmelor pe care le cunoaștem și le iubim.

Scenariul pentru Godzilla (2014), de exemplu, a fost transformat dramatic dintr-un film menit să critice utilizarea armelor nucleare de către armata americană într-unul în care Godzilla, o alegorie monstruoasă a bombardamentelor atomice americane, este întărită de o rachetă nucleară și mai târziu asistată în luptă de armata americană. Referințele din scenariul original la bombardamentele de la Hiroshima și Nagasaki au fost, de asemenea, eliminate de producători, după ce Pentagonul a amenințat că își va retrage asistența din film.

Cu un buget propus de 850 de miliarde de dolari și un al șaptelea audit eșuat, Pentagonul are nevoie disperată de control public. Cu toate acestea, ecranul de argint continuă să picteze o imagine romantică a armatei și a echipamentelor sale. Avionul de luptă F-35 al DoD, care s-a bucurat de partea echitabilă din lumina de var în francizele Transformers, Superman și Godzilla, de exemplu, se estimează că va costa contribuabililor mai mult de 1,7 trilioane de dolari.

Când vine vorba de rolul său încorporat în filme de lung metraj, Pentagonul face tot posibilul pentru a-și păstra relația cu Hollywood în afara ecranului. „Problema este lipsa de transparență”, a spus Stahl. „Pe măsură ce cercetătorii depun mai multe cereri de informații, am văzut că armata a devenit mai secretoasă”. De asemenea, realizatorii de film ascund deseori întreaga dimensiune a colaborării lor cu Pentagonul, în timp ce propun în mod activ concepte de film având în vedere valorile armatei americane.

FCC impune ca toate emisiunile publice să includă o notificare cu privire la toate sponsorizările comerciale și utilizarea produselor, care ar putea fi folosită ca un cadru pentru legislație care ar necesita o dezvăluire publică a cooperării dintre Pentagon și studiourile de film, oferind astfel publicului american transparența pe care o merită. Totuși, așa cum stau lucrurile acum, orice recunoaștere a implicării militare într-un film de la Hollywood este îngropată adânc în genericul, disponibilă doar pentru spectatori după ce au consumat un film al cărui scenariu a fost aprobat de Pentagon.

În timp ce este necesară o înțelegere mai profundă a influenței din culise a Pentagonului asupra industriei filmului, Hollywood este doar începutul eforturilor Pentagonului de a câștiga inimile și mințile contribuabililor din SUA. De la jocuri video și muzică la modă și jucării, rapoartele Consuming War vor continua să investigheze influența armatei asupra vieții culturale americane.

Așa că, în timp ce urmăriți Oscarurile în această duminică, nu uitați: ele merg spre….Pentagon!

Abonați-vă la canalul nostru de Telegramhttps://t.me/nymagazinromania

Urmăriți-ne pe Facebook: New York Magazin România

Ne puteți contacta la: contact@nymagazin.ro și nymagazin@aol.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Previzualizare articole

Vamos!

2 minute 8 luni