Georgiana Arsene, director New York Magazin România
29.11.2024
Realegerea lui Trump va redefini puterea SUA.
Viziunea politică externă a lui Trump a fost clară încă de la intrarea sa în viața politică. El consideră că ordinea internațională liberală creată de SUA a fost, de-a lungul timpului, în defavoarea Statelor Unite. Pentru a schimba acest dezechilibru, Trump dorește să restricționeze fluxurile economice interne, cum ar fi importurile și imigranții (deși îi plac investițiile străine directe interne). Dorește ca aliații să suporte mai mult din povara propriei apărări. Și crede că poate încheia acorduri cu Vladimir Putin din Rusia sau cu Kim Jong Un din Coreea de Nord, care vor reduce tensiunile în zonele cu probleme globale și vor permite Statelor Unite să se concentreze pe interior, scrie „The Foreign Affairs”.
La fel de clare sunt și mijloacele preferate ale lui Trump de a obține ceea ce dorește în politica mondială. Fostul și viitorul președinte crede cu tărie în utilizarea coerciției, cum ar fi sancțiunile economice, pentru a exercita presiuni asupra altor actori. De asemenea, el subscrie la „teoria nebunului”, conform căreia va amenința cu creșteri masive ale tarifelor sau cu „foc și furie” împotriva altor țări, cu convingerea fermă că astfel de amenințări le vor constrânge să ofere concesii mai mari decât ar face-o altfel. În același timp, însă, Trump practică și o viziune tranzacțională asupra politicii externe, demonstrând în timpul primului său mandat dorința de a lega probleme disparate pentru a obține concesii economice.
Trump 2.0 va îngropa puterea excepționalismului american, scrie The Foreign Affairs.
Aceasta nu ar trebui să fie o problemă pentru al doilea mandat al lui Trump. În ultimii opt ani, Trump a adunat suficienți acoliți pentru a-și dota echipa de politică externă și securitate națională cu funcționari care gândesc la fel, notează sursa citată. Este mult mai puțin probabil să întâmpine rezistență din partea propriilor persoane numite politic. Alte controale asupra politicii lui Trump vor fi, de asemenea, mult mai slabe. Ramurile legislativă și judiciară ale guvernului sunt acum mai favorabile MAGA decât erau în 2017. Trump a indicat în numeroase rânduri că intenționează să epureze armata și birocrația de profesioniștii care se opun politicilor sale și, probabil, va utiliza Programul F – o măsură de reclasificare a posturilor din administrația publică ca locuri politice – pentru a-i forța să plece. În următorii câțiva ani, Statele Unite vor vorbi pe o singură voce în materie de politică externă, iar acea voce va fi cea a lui Trump.
Deși capacitatea lui Trump de a comanda aparatul de politică externă va fi sporită, capacitatea sa de a îmbunătăți locul Statelor Unite în lume este o altă problemă. Cele mai importante implicări ale SUA sunt în Ucraina și Gaza. În timpul campaniei din 2024, Trump l-a criticat pe Biden pentru retragerea haotică a SUA din Afganistan din 2021, afirmând că „umilința din Afganistan a declanșat prăbușirea credibilității și respectului american în întreaga lume”. Un rezultat similar în Ucraina ar crea probleme politice similare pentru Trump. În Gaza, Trump l-a îndemnat pe Benjamin Netanyahu să „termine treaba” și să distrugă Hamas. Cu toate acestea, lipsa de viziune strategică a lui Netanyahu pentru a îndeplini această sarcină sugerează că Israelul va purta un război continuu care a îndepărtat mulți potențiali parteneri ai SUA în lume. Realitatea este că lui Trump îi va fi mai greu să retragă Statele Unite din aceste conflicte decât a susținut în campanie.
În plus, regulile jocului la nivel mondial s-au schimbat din 2017, când inițiativele, coalițiile și instituțiile existente ale SUA aveau încă mult potențial. Între timp, alte mari puteri au devenit mai active în crearea și consolidarea propriilor structuri independente de Statele Unite. Acestea variază de la BRICS+ la OPEC+ și la Organizația de Cooperare de la Shanghai. Mai neoficial, se poate vedea o „coaliție a celor sancționați”, în care China, Coreea de Nord și Iranul sunt fericite să ajute Rusia să perturbe ordinea globală. Trump ar putea foarte bine să dorească să se alăture unora dintre aceste grupări, mai degrabă decât să creeze înlocuitori convingători pentru acestea. Eforturile sale declarate de a diviza aceste grupări vor eșua probabil. Autocrații s-ar putea să nu aibă încredere unii în alții, dar vor avea mai multă neîncredere în Donald Trump.
Cea mai importantă diferență dintre Trump 2.0 și Trump 1.0 este, însă, și cea mai simplă: Donald Trump este acum o marfă cunoscută pe scena globală. După cum a observat recent profesoara Elizabeth Saunders de la Columbia, „în alegerile din 2016, politica externă a lui Trump era oarecum misterioasă… În 2024, însă, acțiunile lui Trump sunt mult mai ușor de prevăzut. Candidatul care dorea să fie „nebunul” și iubea ideea de a ține alte țări în suspans a devenit un politician cu un program destul de previzibil”. Lideri precum Xi, Putin, Kim, președintele turc Recep Tayyip Erdogan și chiar președintele francez Emmanuel Macron au mai văzut schemele lui Trump.
Atât marile puteri, cât și statele mai mici știu până acum că modul cel mai bun de a trata cu Trump este de a-l copleși cu fast, de a se abține de la verificarea faptelor sale în public, de a face concesii ostentative, dar simbolice, și de a rămâne siguri că, în general, interesele lor fundamentale vor fi păstrate. Stilul de negociere al lui Trump a produs câștiguri concrete minime în primul său mandat; va produce mai puțin decât atât în al doilea mandat.
Cealaltă tendință pe care Trump 2.0 o va accelera este sfârșitul excepționalismului american. De la Harry Truman la Joe Biden, președinții americani au îmbrățișat ideea că valorile și idealurile americane joacă un rol important în politica externă a SUA. Această afirmație a fost contestată în diferite momente, dar promovarea democrației și a drepturilor omului a fost identificată ca fiind în interesul național de ceva timp.
Trump 2.0 va îngropa acest lucru.
Când restul lumii se va uita la Trump, nu va mai vedea o excepție aberantă de la excepționalismul american; va vedea ce reprezintă America în secolul XXI, conchide FA.
Abonați-vă la canalul nostru de Telegram: https://t.me/nymagazinromania
Urmăriți-ne pe Facebook: New York Magazin România
Ne puteți contacta la: contact@nymagazin.ro și nymagazin@aol.com