Alexandru Valerian
07.06.2024
Raportarea creștinilor la chestiunea fertilizării in vitro este una complexă. Faptul că fertilizarea in vitro nu este menționată în Biblie, determină pe mulți creștini să respingă această metodă. De aceea este important pentru cuplurile creștine care se confruntă cu probleme de fertilitate să fie familiarizați cu implicațiile morale ale fertilizării in vitro și despre care ar fi opțiunile acceptabile din punct de vedere etic creștin. Un ghid pe acest subiect, în cheia teologiei protestante, a fost oferit de cercetătoarea Emma Waters pentru The Heritage Foundation.
Deja fertilizarea in vitro este o practică recomandă uzual de către medici cuplurilor care au probleme cu fertilitatea. Această metodă presupune mai întâi stimularea producerii de ovule de către femei, prin tratament medicamentos. Acest lucru poate duce la creșterea riscului de cancer, de infertilitate dar și a altor probleme de sănătate gravă.
Odată ce aceste ovule sunt colectate, ele sunt fecundate în laborator și, într-o medie de 80%, devin embrioni umani. În medie, la fiecare procedură de acest gen apar nu mai puțin de 15 embrioni umani. Din aceștia, doar unul va supraviețui.
Acest fapt este inacceptabil din punct de vedere moral creștin, credința creștină pornind de la convingerea că viața umană începe din momentul conceperii, apariției embrionului, nu doar din momentul nașterii.
O soluție ar fi păstrarea prin criogenare a embrionilor nefolosiți, oferind astfel o șansă de viață în viitor acestor copii. Însă este vorba de o opțiune ce vine, la rândul ei cu nenumărate complicații morale, emoționale și, nu în ultimul rând financiare.
De cele mai multe ori criogenia nu este o soluție la problemă ci doar o amânare a problemei, pentru că soluțiile sunt tot timpul complicate: cine va fi „mama surogat”? Va fi ea chiar o ”mamă surogat”? Cât timp este moral să amâni nașterea unui copil conceput in vitro? Poți să îl lași în stare de criogenie cu deceniile?
O altă chestiune este cea a sănătății copilului fertilizat in vitro. Studiile medicale indică un risc mai ridicat de cancer, autism, probleme cardiace, etc., pentru copiii concepuți astfel, ceea ce ridică iar semne de întrebare cu privire la etica fertilizării.
Dar care este perspectiva teologică creștină? Adevărul este acela că nu există o singură perspectivă.
Perspectiva dominantă este cea care respinge aceste metode artificiale de fertilizare, invocând autoritatea Bibliei și ideea de firesc, de natural, care trebuie să fie normativă în aceste aspect, al reproducerii vieții umane.
Există teologi și biserici creștine care și-au declarat suportul explicit pentru utilizarea tuturor metodelor de tehnologie menite să ajute reproducerea, inclusiv fertilizarea in vitro sau folosirea unei ”mame surogat”.
De asemenea există creștini care cred că fertilizarea in vitro, nefiind menționată în Biblie, ar sta sub semnul libertății de conștiință a fiecărui creștin, și, atât timp, cât nu există rea intenție în distrugerea embrionilor nefolosiți, nu poate exista o stare de păcat.
Există, de asemenea, opțiuni alternative mai mult sau mai puțin acceptabile. Cele creștine, dar care nu pun în discuție uciderea embrionilor concepuți in vitro, cum ar fi tratamentele contre infertitilității, inseminarea artificială, transferul gametului.
În concluzie, este departe de a putea vorbi de un singur punct de vedere creștin. Putem vorbi însă de multe semne de întrebare, provocări morale și opțiuni care angajează etic fiecare parte implicată.
Abonați-vă la canalul nostru de Telegram: https://t.me/nymagazinromania
Urmăriți-ne pe Facebook: New York Magazin România
Ne puteți contacta la: contact@nymagazin.ro și nymagazin@aol.com